Om ResiTrans
ResiTrans er et nasjonalt senter for transportforskning, etablert i 2025 med støtte fra Forskningsrådet. Senteret ledes av Norges geotekniske institutt (NGI) og varer til 2033.

Et forskningssenter for et resilient transportsystem
Målet er å utvikle kunnskapen og verktøyene som trengs for at Norge i 2050 skal ha et resilient transportsystem i møte med klimaendringer, digitalisering og elektrifisering, dvs. at transportsektoren blir robust, mostands- og tilpasningsdyktig og i stand til å returnere effektivt til sin normal funksjon, når sektoren har vært nede pga. en uønsket hendelse. Prosjektet kombinerer ekspertise innen geoteknikk, klima, data og energisystemer, og tester løsninger i samarbeid med transportmyndigheter og infrastruktureiere.
Gjennom samarbeid med Statens vegvesen, Bane NOR, Kystverket, Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og forskningspartnere som CICERO – Senter for klimaforskning, Norsk Regnesentral, Institutt for energiteknikk og Oslo Metropolitan University (Storbyuniversitetet), skal ResiTrans bidra til
- bedre risikovurdering på tvers av farer og sektorer
- smartere bruk av overvåking og sanntidsdata
- mer robust planlegging og beredskap
- ny kunnskap som styrker politikkutforming og forvaltning
Langsiktig visjon
Innen 2050 skal Norges transportsystem være i stand til å motstå og tilpasse seg raske klimaendringer, digitale trusler og svingninger i energiforsyningen – med mindre nedetid, lavere kostnader og økt sikkerhet for folk og samfunn.
Forskningen i ResiTrans
ResiTrans utforsker hvordan klimaendringer, digitalisering og energiskifte til et lavutslippssamfunn påvirker transportsystemet,og hvordan vi kan gjøre det mer robust.
Forskningen er organisert i fem arbeidspakker som hver ser på én kritisk dimensjon av transportresiliens, fra klimarisiko til cybersikkerhet og beredskap.