Søk

ResiTrans samlet partnerne til første workshop:  – Et viktig steg inn i NTP-arbeidet

Senter for et resilient transportsystem (ResiTrans) er i gang. I slutten av november 2025 møttes Samferdselsdepartementet sammen med forsknings- og brukerpartnerne til felles workshop hos NGI.

Publisert 27.11.2025

Forsknings- og brukerpartnerne i ResiTrans samlet hos NGI i det som er starten på et åtteårig samarbeid om et mer robust transportsystem i Norge.

Samferdselsdepartementet, som tok initiativ til samlingen, innledet med en gjennomgang av ambisjonene for Nasjonal transportplan (NTP) 2050, og hvorfor forskningsbasert kunnskap må inn tidligere i prosessen enn før. Oppsparket ga en tydelig faglig ramme for diskusjonene som fulgte.

Departementet understreket samtidig at Transport 2050-sentrene, der ResiTrans er ett av tre, er etablert nettopp for å gi myndighetene mer presise analyser og metoder som kan brukes direkte i NTP-arbeidet. Rollen deres er å sikre kontinuitet mellom forskningsmiljøene og myndighetene, slik at ny kunnskap faktisk påvirker prioriteringene fram mot 2050.

– ResiTrans er etablert for å gi myndighetene bedre beslutningsgrunnlag når transportsystemet skal utvikles mot 2050. Derfor betyr det mye at departementet ønsker denne dialogen så tidlig. Det viser at senteret treffer et reelt behov, sier Erlend Risdal Moster, senterleder for ResiTrans og seniorforsker ved NGI.

Norsk Regnesentral (NR), CICERO, Institutt for energiteknikk (IFE) og OsloMet er forskningspartnere i ResiTrans, i tillegg til Norges Geotekniske Institutt (NGI) som leder senteret.

Helhetlig tilnærming

Brukerpartnerne Statens vegvesen, Bane NOR og Kystverket presenterte konkrete eksempler på sårbarheter, driftserfaringer og utfordringer de står i. Innleggene pekte på behovet for analyser som ser transportsektoren i sammenheng, fra klimatilpasning til digital robusthet og energisystemer. Mye av dagens kunnskapsgrunnlag er sektorvis, mens hendelser ofte rammer på tvers. Dette helhetlige perspektivet blir derfor avgjørende i NTP-arbeidet.

– Utfordringene vi står overfor kan ikke løses innenfor én etat eller én sektor. Vi må kombinere erfaringer fra drift, kunnskap fra forskning og behovene som myndighetene løfter. Det er i dette skjæringspunktet vi finner de beste løsningene, sier Risdal Moster.

 

Deltakerne i ResiTrans samlet til workshop hos NGI, der forsknings- og brukerpartnere jobbet sammen om prioriteringer for NTP-arbeidet. ( Foto: Per Olav Solberg / NGI)

Å koble forskning og beslutninger

Diskusjonene gjennom workshopen viste at denne typen felles arenaer er nødvendig for å avklare hvor kunnskapsmanglene faktisk ligger, og hvordan senteret kan bidra mest effektivt inn i NTP-prosessen. Partnerne var samstemte om at bedre prioriteringer krever et mer samlet bilde av risiko og avhengigheter i transportsystemet.

– Det er inspirerende å se hvor mye som skjer når kunnskap, erfaring og sektorforståelse møtes i samme rom. Dette er selve kjernen i ResiTrans: å koble forskning tettere til beslutninger, og bidra til prioriteringer som gir et mer robust transportsystem, avslutter Risdal Moster.

Workshopen markerte starten på et åtte år langt samarbeid mellom senteret, partnerne og Samferdselsdepartementet.